Du holder på å bli feit? Kanskje på tide å gjøre noe med det da, før du forsvinner ut gjennom takvinduet?

Fedmeproblemet i Norge er økende. Fortsetter utviklingen, er fedme snart like vanlig som bunad. Rent bortsett fra at fettdrakten benyttes alle dager, ikke bare i barnedåp og på 17. mai. Med bare litt uflaks kan fedme resultere i sykdom og død før man har rukket rundturen med Hurtigruta. Dessuten gjør fedme det fryktelig slitsomt å gå i trapp.

feit

Fedme kommer ikke over natta. Det er ikke sånn at man legger seg som skihopper på kvelden og våkner neste dag som flodhest. Det tar tid å bygge kropp. Det begynner gjerne med kake til kaffen på hverdager og fortsetter med litt trang bukse. Videre blir det melkesjokolade til kveldsmat, heis og trening en annen dag i stedet. Mens dagene går, spiser man burger til lunsj, handler på Dressmann XL og slår vitser om egen kroppsvekt. Etterhvert må man benytte handicap-toalettet fordi det har håndtak og betale dobbel flybillett. Da er ikke langt igjen før kranbilen står på utsiden og løfter både deg og senga ut igjennom takvinduet og inn i en ventende søppelbil, fordi ambulansen er for liten. Har du ikke vært en hit på Youtube før, så ligger forholdene plutselig til rette da.

Å unngå og bli feit eller feitere er latterlig lite komplisert. Det er kun to arbeidsoppgaver å tenke på: Det man stapper inn og det man presser ut. Det er faktisk de samme to arbeidsoppgavene som gjelder hvis du skal bli gå fra feit til mindre feit. Eller fra feit til tynn. Ikke la kostholdseksperter, treningssentre, helsekostindustrien og de med alt treningsutstyret komplisere dette bildet. Klarer du ikke å presse ut, enten gjennom porene, pusten eller gjennom ræva, like mye som du spiser, så blir du feitere. Overskuddet blir værende igjen rundt omkring på innsiden av huden din.

De færreste av oss er velsignet med en forbrenning på linje med et middels smelteverk, så da må vi dessverre tenke på hva vi putter i oss. Kosthold er ikke hjernekirurgi: Spis frukt og grønt i stedet for sukker og fett. Smaker det vondt er det som regel godt for deg. Videre må man røre på seg i stedet for å sitte i ro. Da spiller det ingen rolle om man har de samme joggeskoene som Usain Bolt eller de gamle pælene etter Drillo. Og det hjelper forresten ikke å tenke at man skal trene. Å tenke forbrenner nesten ikke en kalori.

Noen har sykdommer som kompliserer bildet, men for de aller fleste av oss er ikke den unnskyldningen tilgjengelig. Det handler ikke om at vi skal se ut som avkom av Barbie og Jens Weissflog. Det handler om leve et liv som inneholder mer enn creme brulee, insulin og rulletrapp. Det handler om at vi ikke skal belaste samfunnet med forhold vi kan fikse opp i selv. Norge og verden har mer enn nok andre problemer vi kan bruke energien vår på. Problemer som vi ikke løser verken med slankeoperasjon eller vareheis.

La oss slutte å skylde på plassering av godteri i butikken eller smågodt og brus på tilbud. La oss slutte å skylde på myndighetene for mangel på skolemat. La oss slutte å skylde på alle andre, og i stedet riste skikkelig i oss selv. Jeg er feit og slapp fordi jeg har ignorert to enkle arbeidsoppgaver: det som går inn og det som går ut.

Hvis du lar deg motivere av nakenyoga, bikramyoga, pulsklokke, kompresjons-tights, kaloritellere, 5:2-dietten, badevekt, energibarer, sykkel til to månedslønninger, og pulspump-timer til 200 kr per gang, så for all del, jeg ler bare litt inni meg.

For meg er det nok motivasjon i tanken på å oppleve Hurtigruta når jeg blir 70, frykten for kranbilen og bekymringen for om takvinduet er stort nok.

kran