Registerreim med moms

Når det er noe feil på en bil, har feilen nesten alltid fem-seks stavelser. Kraft-over-førings-motor-blokk-feil. Som gjennomsnittlig borger vet man ikke betydningen av mer enn en tredjedel av disse stavelsene. Slå dem sammen og du må ha skrudd bil siden bleiealder for å forstå hva det er snakk om. Og det har de færreste. Dette vet bilbransjen godt.

Et par timer etter levering på verksted kom den første telefonen. På en støyet linje fikk jeg høre at det var slark i støttearmopphenget på bunnpanna. Det var selvsagt viktig å få byttet denne så raskt som mulig. Eller så ville motorhavari være like sannsynlig som bomringen på vei hjem. Spesielt var det lurt å bytte siden motoren allerede var åpen. Jeg motstod fristelsen med å spørre hvor vanskelig det var å åpne motoren.

Støyet man hører er ikke på grunn av en dårlig telefonlinje. Det er knisingen fra de andre som jobber der, når han fra verkstedet meddeler hva som er galt. De har nok ei tavle med forskjellige, mer eller mindre vanlige bilsykdommer: kardangslakk, skjev forgasserfordeler, rusten avgasspære, tretthet i klimaanleggfoten eller løst svinghjulstag. Under lista står det ei tønne med ødelagte bildeler som de kan vise fram hvis noen mot formodning spør om å få se den ødelagte delen når de henter bilen. Men ingen spør.

Jeg skulle ha service og bytte registerreim. Smak på ordet. Registerreim. Diamanter, safran, rotfylling og registerreim. Kanskje de mest kostbare ordene som fins. Bare ordet får lommeboka til å folde seg sammen og trekke seg lenger inn i innerlomma.

Jeg vet ikke en gang hva ei registerreim er. Enda mindre vet jeg hvorfor det er så dyrt. Ikke usannsynlig er hele registerreima en urban legende. Innført for å sikre bilbransjen bedre marginer og pauser med rullings og rullekake. På daglig oppstartsmøte på bilverkstedene ser jeg for meg følgende scenario: Sjefen melder med et stort smil om munnen: «I dag får vi inn to registerreimer og en kardang, så det blir lunsj med vestlandslefse og Lukket Valnøtt fra tolv til to. Eriksen, du kan begynne med fakturaene.»

Jeg tråkker rundt innpå kundemottaket og sparker i dekk. Barneseter, felger og hyllemeter med flasker overalt. Shampo, lakk, olje og andre flytene væsker jeg ikke en gang skal prøve å forklare hva er for noe. Vil ikke overraske meg mye om de som liker disse butikkene er de samme som forakter kosmetikkbutikker. Ironisk. Selv er jeg ikke for opptatt av noen av dem. Men jeg registrerer at bilshampo koster tre ganger så mye som hårshampoen min.

Maktesløsheten og avmakten ligger som ei tåke rundt alle de som lydig står i kø og venter på å få ut bilen sin. «Ok, så dere fylte vindusspylervæske for 48 kr pr liter pluss moms ja. Flaks at tanken ikke var større enn 15 liter i alle fall».

Han foran meg i køa studerer regningen, men ser ikke ut til å forstå noe mer enn oss andre. Men han kommenterer i alle fall vinduskspylervæska for ikke å framstå helt analfabet. Han drar opp VISA- kortet og overfører ei halv månedslønn før han sikkert drar tilbake til kontoret for å jobbe overtid.tipptippbilpleie

Utskrift av faktura og betaling tar omtrent like lang tid som reparasjonen du skal ha utført. Ikke få betalinger som går til reserveløsning der i gården akkurat. Verken datamaskiner, betalingsterminaler eller skrivere kan være spesielt vekttallstunge fag på bilmekanikerskolen.

Så er det min tur. Dommen skal falle. Det eneste du kan være sikker på at er at det blir dyrere enn overslaget du fikk på forhånd.

Det ble 13000 norske kroner. Pluss moms. Selvsagt pluss moms. Bilbransjen opererer med priser uten moms, selv om det ikke er tillatt og så godt som alle som handler der faktisk betaler moms. Ingen andre bransjer holder på sånn. Rekesalat 26 kr pluss moms! Løp og kjøp! Hadde tatt seg ut.

Den relativt spesifiserte fakturaen er til forveksling lik den du får hos tannlegen. Du forstår marginalt av det som står der og summene er iøynefallende høye. Mens jeg kikker tomt inn i arket, melder kundebehandleren at det har vært så travelt at de fant en feil de ikke har rukket å fikse. Beklageligvis. Da de tok av dekkene oppdaget de at hjulopphengsfestene nesten var rustet av. Heldigvis var det ikke mer travelt enn at de fikk satt opp et tilbud på nye fester. Så jeg var heldig å få ny time over helga. Bare 3200 kroner skal de ha for nye. Sikkert per stykk. Sikkert pluss arbeid.

Helt sikkert pluss moms.

 

 

forrige innlegg

pølse med bleie

neste innlegg

bittelitt ditt

2 kommentarer

  1. Geir

    Nytt svinghjul koster 36.000. Say no more

Comments are closed.

Design og illustrasjon: audun ink